Senaste inläggen

onsdag 22 juli 2009

Besök på Teba

På hemvägen från södern stannade vi så klart till vid Teba i Höör. Det var en minimal omväg och som alltid klart värt besväret.

Jag behövde en ny sele åt Kasper att ha i bilen och vid cykling. Den ett år gamla har gett sig i syntetmaterialet på undersidan och hålls bara ihop av ovantyget. Inget bra för en sån sele.

Jag fick utomordentlig hjälp att prova de selar jag tagit fram, och vi kom gemensamt fram till att den dyraste (givetvis) var den som satt bäst. En gårdshunds spolformiga kropp och i synnerhet Kaspers suveräna ålningsteknik gör att inte vilken sele som helst duger. Det blev en tysk nomevariant, Niggeloh Hundeführgeschirr "Follow", till det facila priset 669 kronor. Den är lite klumpig, men vändbar, så man (kanske beroende på vad man ska ha den till?) kan vända den så som den passar bäst. Den sitter iallafall bra och vrider sig minimalt med drag från sidan, som det blir när man kopplar till cykeln.

Selen funkar jäkligt bra både till cykling och bilåkning.


Här står ekipaget väldans snett och ändå sitter selen bra.

Jag hade också planer på att köpa ett Back-on-track-täcke, även om – eller trots att – SKK har förbjudit dem på grund av att man skryter om att täcket har läkande egenskaper. Min åsikt är att SKK inte ska agera marknadsföringsdomstol, sådant organ finns redan och ska användas om man anser att företagets marknadsföring är felaktig. Iallafall känner jag många som har detta täcke och är supernöjda, så vi provade även det till Kasper. Nu fanns inte rätt storlek inne, täcket finns i mängder av storlekar med 2 cm inkrementeringar.

Provar täcket utanför butiken med biträdande expedit. Man ser tydligt det alltför stora halshålet på bilden.

Men butikschefen – här en anledning till att jag gillar Teba – var ärlig nog att säga att hon inte tyckte att täckmodellen, oavsett storlek, passade Kasper. Blir det lagom långt bakåt (det finns ett hål där svansen ska petas igenom, särskilt glada svansar som Kaspers behöver föras igenom där) så blev hålet vid huvudet alltför stort. Det hade jag själv inte tänkt på, men när hon påpekade det såg jag det ju. Och modellen går inte att snöra åt vid halsen. Lite felkonstruerat, alltså. Så nu är ju frågan vilket annat täcke jag ska köpa. Har kikat lite på Obtrack på webben, nån som har någon erfarenhet av det? Täcket ska användas till framför allt vila mellan arbetspass, efter cykling, medan vi väntar på spårning osv. Kanske promenader om det är riktigt ruskväder, men mer stilla än rörelse iallfall.

4 kommentarer:

  1. Har hört att Back on track- täckena har ganska dåig passform för mindre hundar, tyvärr, skulle också vilja ha ett. Jag tänker sikta in mig på Obtrack till vintern, har tom sett tax och västgötaspets i de täckena, så då borde man nog kunna passa in det på en gårdis.

    Snygg sele!

    SvaraRadera
  2. Jag har Obtrack-täcken till labradorerna som ska hålla sig varma och torra mellan såtarna på and- och fasanjakterna, bra passform och de känns aldrig blöta. Beträffande back-on-track har nog SKK varit tvungna att beakta doping-aspekten eftersom tillverkaren betonar de medicinska funktionerna.
    hälsningar
    Inger & Douglas m fl

    SvaraRadera
  3. Tänka sig, var precis och inhandlade ett Obtrack idag vid en tur till Uppsala. Ska se om det kan bli en bild på honom i det snart. Första täcket som han inte ser rent olycklig i, det måtte väl betyda nåt... Passformen är verkligen bra, och det är tunt och smidigt. Hoppas det värmer bra också.

    SvaraRadera
  4. Åh va kul med besök på Teba. Funderar också mellan de 2 olika täckena till vintern. Obtrack tror jag också är bra.

    Tänkte på att du kanske vill komma och titta när tränar i Rimbo.

    SvaraRadera