Senaste inläggen

tisdag 11 november 2008

Viltspår- och timeout-träning igen

Väder: +4 grader, mulet, ganska vindstilla, blött i markerna
Spår: Lade spåret i ”fårtickeskogen” efter bäcken, som var rejält lerig att ta sig över. Inte bara hästar, utan även någon crosshoj, hade passerat där. Väl borta ifrån stigen var terrängen mycket bättre.
Rakt fram, högervinkel vid bergknalle, över en stig, vänstervinkel, bloduppehåll, högervinkel, spårslut vid stor sten och liten gran. Längd: cirka 140-150 meter. Liggetid: ska försöka låta det ligga cirka 3-4 timmar. Återkommer...
Hittade förresten två fina gula kantareller mitt i spårläggningen – blir perfa i min lunchomelett!
Spårning: Spåret fick ligga längre än planerat, 4 timmar och en kvart, ungefär. Svårare än någonsin tidigare för honom, alltså! Kan bara säga att det gick kanonbra. Första vinkeln tog han som om det var motorvägsskyltat. Vid andra vinkeln befann jag mig lite nedanför i en stenig slänt och hade fullt upp med att se var jag satte fötterna, så jag har inte full koll på hur han gick, men när jag kom upp hade han redan tagit av åt rätt håll, så nån större miss kan det inte ha varit. Tredje vinkeln genade han lite i, någon meter eller så. Sen var han för en gångs skull rakt på klöven och intresserade sig för den när jag hann fram.
Lysande duktig pojke!

Passade på att träningsgå lite med honom, och även om jag fick säga till/stanna honom ett antal gånger försökte han verkligen behärska sig, särskilt på tillbakavägen. I det snåriga partiet förbi kraftledningen kommenderade jag Bakom, och det funkade faktiskt. Jag plockade fram tre olika leksaker som han däremot inte intresserade sig alls för: handske i snöre, ulltuss i snöre, rosagrön pajas à la McD. Köttbullar kan han ta, men annars är det som sagt nosa som gäller i skogen. Bättre belöning kan man inte få!

4 kommentarer:

  1. Va duktiga ni är och spåret går ju kanon. Ska du starta Kasper på viltspårprov i vår?
    Trevlig helg!
    Tina

    SvaraRadera
  2. Tack för de snälla orden! :)
    Tanken är att de hundar som bedöms vara mogna när kursen är slut (2 gånger kvar) ska få möjlighet till anlagsprov, och det tänker vi nog försöka vara med på.
    Läste förresten just igårkväll om ert fina jaktprov i sep förra året. Lite sent att säga grattis ;), men förstår att det måset ha varit jättekul!
    Hälsn Eva

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade er blogg! Vilken fin kille du har och en massa bra läsning för mig. Är helt ny på detta med viltspår. Har lagt 4 spår på egen hand (nybörjar-raka-50m) till mina två tikar och de båda (men framförallt min 8åriga tik) har stor läggning på detta. Gamlingen fatta vinken direkt, medan min lilla yngre tjej var lite tveksam. Men hon blir bättre och bättre för var gång.
    Lycka till i fortstättningen.
    Ska följa er blogg!
    Mvh
    Gabriela
    Änglarnas kennel
    www.anglarnas.se

    SvaraRadera
  4. Hej Gabriela!
    Kul att du hittat hit! Viltspår verkar vara Kaspers grej, ska skriva mer om hur det gick idag på kursen för honom.
    Tittade lite på din webbsida, och den var fin - inte minst hundarna! ;)

    Hare bra, Eva

    SvaraRadera