Senaste inläggen

söndag 6 april 2008

Träningspromenad i Frösunda



Ytterligare en bild från Drottningholm igår.

Idag var det hundpromenad i Frösunda. Idel nya hundar, en bekant matte - Bobs matte som var där med sin äldre bc. Kasper var jobbig, hade svårt att koncentrera sig med så många främmande hundar. Vi var 14-15 hundar, Kasper var yngst och klart jobbigast, även om en del andra också hade svårt att ha hundra pli på sina hundar.

Det var mycket nyttig träning utmed promenaden, som att gå förbi alla de andra, att sitta eller ligga när andra passerade, sitt och inkallning osv.

Det var fri lek vid fyra tillfällen. Jag släppte rätt sent så när Kasper kutade framåt var jag i slutet av flocken. Rätt var det var hördes ett hjärtskärande skrik. Det var Kasper! Jag såg ju aldrig vad som hände, men när jag kom fram hade Eva lyft upp honom, och vad jag förstod hade en rottis hoppat över honom i leken, dunkat i så Kasper ramlade och skrek. Jag har ju hört honom gnälla till många gånger när jag varit nära att trampa på honom, men det här var mycket mer utdraget och mycket gällare. Rottisen backade visst undan direkt, men istället kom två andra hundar fram och attackerade - en amstaff och, tror jag, border collien. Kasper verkade iallafall okej, och Eva släppte ned honom efter en kort stund.

Efter fikat kom vi ut på en ljus äng och då såg jag att Kasper hade ett litet sår bakom vänster öra. En tand eller möjligen en klo hade gjort ett hål som blött lite. Hällde vatten över såret.

Nästan släpp var han mycket mer vaksam vad han hade bakom sig för något, och höll sig generellt mycket närmare mig. Han kom direkt på varje inkallning. Allt detta kan man bara tolka som att han var lite skakad...

Han hittade lite nya lekkompisar, bland annat en beagle. En steriliserad Jack Russeltik var också kul att nosa i rumpan.

Väl hemma har jag desinficerat såret och han ligger nu och tar igen sig.

1 kommentar:

  1. Vov på dog Kasper, hur är det med dig? Hoppas du har repat dig. Jag förstår precis hur du haft det.Jag blev också utsatt av de stora hundarnas vilda framfart där jag bara rullade runt av vinddraget, fattade inte något.Inte kul alls.Matte lyfte upp mig fast de säger att man inte ska göra så men det gick för hett till på min kurs också.När lektionen var slut och hundarna skulle leka av sig så fick vi småhundar, tre st, leka före de stora men vi ville inte det utan vi gick hem.
    Puss på nosen och var rädd om dig!

    SvaraRadera