Senaste inläggen

torsdag 24 april 2008

Kurser - VaBK och Cattlin

VaBK 7(8)
I måndags var det näst sista gången på VaBK-kursen. Vi gjorde något de kallar kulprovet. Det var ganska enkelt och jag tror att Kasper klarade samtliga moment utom ett: att sitta kvar bunden vid ett träd medan jag gick kanske 10 meter bort, fortfarande inom synhåll. Han blir som tokig. Jag vet att vi borde ha tränat detta, men man hinner inte allt... Definitivt något för framtiden. Däremot personsök (jag gömde mig uppe i skogen bakom en gran medan någon höll Kasper och sen släppte honom) gick klockrent.
Sen var det prova-på-agility. Kasper har ju testat lite förut och hinderhoppning gjorde han jättefint lös. Jag satte honom på ena sidan, gick runt och sade Hopp. Han kom in suveränt bra. Sen var det tunnlar, en kortare blå som han klarade fint, sen en längre röd. Inga problem. Till sist en sån där släptunnel (vet inte vad de kallas) där bortre öppningen är nedfälld. Ledaren höll upp den öppningen och jag satte Kasper vid öppningen. Han sprang in, men vände om och sprang ut vid sidan om. Jag hann få undan korvbiten och ledde tillbaka honom. Nu fick en person hålla honom i öppningen och då gick det bra. Vi körde inte den nåt mer sen, utan höll oss till den röda, som går kanonfint utan assistans.
Cattlin 8(8)
Sista gången hos Cattlin var i tisdags. Då fick vi testa rallylydnad (utan tid). Det gick riktigt bra för Kasper, han var relativt uppmärksam och klarade flertalet moment (om än inte perfekt). Det som brast rejält var läggande under gång, men det är rätt avancerat, så det känns inte så hårt. Även Cattlin tyckte att rallylydnad var mer Kaspers grej än vanlig traditionell lydnad - det är mer omväxning och händer saker lite snabbare.
På slutet tränade vi lite inkallning och då stack han två gånger. Inte till någon annan hund, vilket man kunde tro, utan till en viss, osedvanligt väldoftande fläck. Därifrån fick jag då plocka tillbaka honom ett par gånger. Tyvärr foch vi inte chansen att avsluta med en lyckad inkallning eftersom nästa grupps kursdeltagare började anlända, och då tyckte vi att frestelsen skulle bli alltför stor att han skulle dra bort till dessa nya intressanta hundar. Cattlins tips är iallafall att öva inkallning på lite olika avstånd, ibland inte alls kalla in utan gå tillbaka till hunden, ibland ge en externbelöning så att föraren blir mindre intressant (godis eller leksak på burklock eller så ute på gräsmattan) och dessutom att vänta ett tag före inkallning så han inte tror att min vändning = frihet att springa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar