Senaste inläggen

tisdag 15 mars 2011

Lite rallyträning bakom musikskolan

Blev sugen på att köra lite rally (utan skyltar) nu på eftermiddagen så jag plockade med mig hundarna och letade reda på en snöfri plätt att träna på. Vi hamnade bakom musikskolan och jag började med att koppla upp Kasper i en brandstege.
Lakrits fick träna lite svängar, Snujjen och Tysksvängen.
Sen bytte jag hund och Kasper var klockren på alla moment jag körde. Han var med på noterna, pigg och lyhörd! Jag körde Fronten och olika ingångar efteråt, Snujjen, Sitt och gå runt, Ligg och kanske nån grej till. Jag kör ganska långa kedjor nu eftersom jag inte vill belöna honom för ofta. Men kanon gick det. Ska bli kul att se om det går lika bra nästa torsdag när rallyträningen drar igång på riktigt.
Sen bytte jag tillbaka till Lakrits igen. Det som är så enkelt och självklart med Kasper (när han vill och är med på noterna) kräver lite extra funderande med Lakrits som ju inte kan momenten än.
Jag blev full i skratt när jag försökte få honom att göra Fronten. Så fort jag stack fram handen lite för att visa att han skulle gå runt och in framför mig så ”visste” han redan vad jag ville: Snujjen. Så han gjorde helt sonika en vänster-Snujj och hoppade sedan på nåt snett, diagonalt vis in framför mig. En konstig slags Fronten med Snujj! Mot slutet fick jag ett par skapliga Fronten genom att ta ett steg fram med ena benet och hjälpa honom runt. Det där måste ju bort sen, för så får man ju inte göra numera.
Det sista vi gjorde var Sitt och gå runt. Det gjorde jag i somras när han var liten valp. Men det hade han alldeles glömt bort, och så fort jag kommit ca ett kvarts varv började han visa tecken på att vilja vrida sig. Jag fick klicka ett par gånger precis innan den kritiska punkten och gick sedan tillbaka i position innan jag belönade. Sedan kunde jag utöka lite i taget. Jag lyckades till sist med två rundningar där han satt kvar. Jättebelöning och så var träningen slut.
Båda hundarna satt väldigt tysta och fina (kanske gick upp och nosade lite, men inga ljud) medan den andra hunden tränades. Jag gav belöning nån enstaka gång till vilohunden och det fungerade fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar