Senaste inläggen

söndag 21 oktober 2007

I fullt språng


Det är svårt att fånga en Kasper i farten på bild.
Här har sambon lyckats ta en serie som väl visar litegrann vilken fart det är på honom nuförtiden. Kasper börjar vid 4 månader bli en ganska snabb valp. Han springer oftast inte så långt bort, utan vill hålla koll på oss hela tiden, men när vi är på ett fält blir avstånden genast längre. Vid inkallning kommer han i allmänhet som ett skott, men ibland vänder han en meter innan han når fram, och rusar vidare i en ny riktning.
I skogen är det lättare för oss att gömma oss, och därmed håller han också närmare koll, vänder tillbaka och byter riktning så snart vi gör det.
Vi har egentligen i läxa att öva inkallning, vilket går rätt bra, och fritt följ, vilket inte går alls. Att Kasper skulle följa med vid ens sida när han är lös är för honom en fullt främmande tanke. Hemma i köket är det en annan sak, då är ju matte med godis mycket intressantare än det mesta. Men utomhus... Nä, där finns ju så mycket andra häftigare saker.



Några bilder med Kasper uppflugen på stenar. Han klättrar eller hoppar upp på rätt branta ställen nu. Har man tur hittar man godis däruppe också.

2 kommentarer:

  1. Jag klickade in det fria följet med Doris. Först så bara klickade jag när hon kom upp på min vänstra sida och efter hand så klickade jag när hon kom upp och tog kontakt. När jag märkte att hon spontant började komma upp vid sidan när hon var sugen på nåt gott så började jag lägga till ordet och klickade sen direkt efter. Sen klickade jag när hon gick fot och satte sig när jag stannade. Sen höjde jag sträckorna hon fick gå och började även svänga, springa och begära att hon skulle gå närmare osv. Där är vi nu ungefär. Hon gör det fortfarande bara om man har nåt gott (korv, köttbullar el. liknande) men å andra sidan så är det alltid fyllt med glädje och lust från hennes sida, hon ser det som en kul godisautomat. jag är himla glad att jag lärde in det på det här sättet.

    Acceptera förövrigt inte att han vänder när han nästan är framme på inkallning. Min svärmors JRT gör så ibland (för hon vill inte bli kopplad och för att de accepterar det) men jag är jättesträng mot henne då och då kommer hon. Men om han inte kommer när du bli sträng så fortsätt bara träna, hon är ju en vuxen hund som kan det här men bara jäklas. Visa att det är kul att komma på inkallning, ha nån superkul leksak som bara komemr fram och kampas/leks med just då eller så.

    SvaraRadera
  2. Problemet med Kasper och gå fint ute är att det är så himla roligt att nosa på allt. Mycket roligare än allt som matte lyckats hitta på... Inne är det en helt annan sak, då duger mattes godis jättebra. Måste kanske hitta en bättre belöning...

    Självklart vill jag inte acceptera att han vänder snabbt som en vessla vid inkallning. tror inte jag gör något annorlunda mot tidigare, utan misstänker att det bara är han som blivit större och självständigare. Ute i skogen går det bra att låtsas leta efter nåt kul bland mossan och svamparna. Då kommer han och undrar vad jag håller på med. I öppen terräng vidgar han sin radie... Och inne har han ju bättre koll på vad som finns, får väl lura honom och lägga ut godis som jag sen låtsas hitta...
    Tack för alla tips, fortsätt gärna med dem... ;)

    SvaraRadera