Senaste inläggen

onsdag 17 oktober 2007

Ensamträning

I förrgår var jag på en träff om hundens mat och hälsa på brukshundsklubben här i Vallentuna. Mycket intressant, så nu känner man trycket att skaffa hem vom (komage) till hunden. Fick bekräftelse på att vaccinationskänningar visst kan visa sig fem dagar efteråt, och hon rekommenderade att vara restriktiv med vaccinationer om man inte ska tävla. Då är de ju obligatoriska. Ytterligare intressant var att föreläsaren har hundpensionat här i trakten, och det kan ju vara bra att ha lite koll på detta ställe ifall det blir aktuellt att lämna Kasper dit nån gång i framtiden.
Igår kväll fick vi äntligen ihop en date med sheltien Enzo med matte igen. När hundarna busat av sig det värsta tränade vi lite hundmöten och att gå fint (Enzo lös, men Kasper i koppel) i närheten av varandra utan att de skulle freaka ut. Gick faktiskt ganska bra, med tanke på att Kasper inte tränat detta så mycket än. Super att ha ett träningsobjekt som vet vad man håller på med. Man kan ju inte begöra att vanliga mötande hundägare ska kunna gissa sig till vad man vill träna...
Sen avslutade vi med en promenad då båda gick tillsammans som om de aldrig gjort annat. Kasper nosar fortfarande rätt mycket, särskilt i början av passet på träningsfältet, men det känns ändå som att vi börja nå någonvart även med det. Enzo är duktigare på det mesta, men är ju också lite äldre. Känns nyttigt för Kasper att få träffa honom.
I morse kände jag att min temporärt lagade tand inte mådde bra, så jag ringde och fick en akuttid på morgonen. Hade inget annat val än att lämna Kasper ensam hemma, så efter att ha hållt igång honom en extra halvtimme och hindrat honom från att somna när han ville, stoppade jag in honom bakom kompostgaller innan jag gick. Han gnällde lite när jag låste dörren. När jag kom tillbaka 45-50 minuter senare har det knäpptyst, ända tills han hörde mig stänga en förrådsdörr. Han hade alltså kunnat koppla av och somna, vilket känns oerhört skönt att veta inför framtida lämnanden.

5 kommentarer:

  1. Vad roligt det är att läsa om Kasper. Nu när jag sett din blogg så kan jag verkligen hålla med om att i mycket påminner om Manne, vår lilla jack russel.Hittade dej på Valpforumet, Allt om hundar och min dotter tipsade om din blogg.Ser fram emot att följa Kasper.

    SvaraRadera
  2. Javisst är de lika, Manne har bara en mer markerad bläs. ;) Kul att ni gillar bloggen. Titta gärna in nån mer gång!

    SvaraRadera
  3. Tjena brosan! Vom är gott! Torkad kan man gnaga på länge! Fast iof, jag kan gnaga på det mesta nu för tiden.
    Kram binkis

    SvaraRadera
  4. Nu är jag här igen , jo jag tror jag kommer vara inne på Kaspers blogg ofta. Det är ju så kul för ni ligger ju liksom några steg före, Manne är 10 veckor i dag, och jag kan ha mycket glädje av era erfarenheter.
    Vi har miljötränat lite nu, i fredags var vi på centralstationen här i Linköping med massor av folk, X 2000 mm. Lite darrigt men bekom inte särskilt mycket. Vi har också upptäckt att det inte är bilåkning Manne ogillar utan att sitta i bur. Nu åker han i sin väska, en helt suverän bag som jag köpte i en hundbutik i stan. den är teddyfodrad och perfekt även när man är hos folk och hälsar på. Ställer den bara på golvet och Manne hoppar gladeligen i den och sover när det är dags för en lur.
    Vi hörs snart igen.../ Anna

    SvaraRadera
  5. Kasper har också en mjuk väska som har funkat rätt bra. Men han har nog snart vuxit ur den...
    Om vi kan vara föredömen vet jag inte, men våra erfarenheter lär väl hamna här, så kan ni plocka det som låter bra, och skippa det andra... ;)

    SvaraRadera