Senaste inläggen

måndag 30 januari 2012

Akvarellkursen igång igen

Idag var det dags för akvarellkurs, termin två. Jag vet egentligen inte om jag verkligen har tid med akvarellkurs nu när jag kommer att jobba heltid igen, plus hålla på med hunderiet då. Men det var kul och givande i höstas, så jag gör ett försök fram till början av april då kursen slutar. Jag tänker som så att det är först omkring där som hundevenemangen drar igång på allvar, så det kanske går att klämma in detta fram tills dess.
Akvarellkritor.
Vi hade två nytillkomna i gruppen, och jag förmodar att det var därför som vi körde grupparbete idag. Vi var sex personer som fick dela på två fullstora pappersark, och vi fick i uppdrag att måla abstrakta grejer, tre personer per papper. Sen snurrades papperet efter en stund, så man fick måla på ett nytt ställe, och rätt var det var fick vi byta papper med varandra. Alla har alltså målat lite här och var på de båda akvarellarken. Vi började med akvarellkritor – första gången jag testat sådana. Det var rätt kul, man målar rätt heltäckande med dem, och lägger sen på vatten med pensel. De är inte riktigt så täckande som pasteller, men å andra sidan inte kletiga heller. När penseln fångat upp färg från kritmönstret kunde man då föra vidare denna färg till andra delar av målningen och få en rad olika nyanser och färgflöden. Allt blev inte så vackert, men vissa delar blev rätt häftiga. Mot slutet gick vi in med vanliga akvarellfärger också och bättrade på där det behövdes.
I nederkanten skymtar partyhatten.
När de båda arken var helt fyllda av färger och former var det dags att plocka fram saxen. Vi fick varsin passepartout för att måtta in en intressant bilddel, sedan klippte vi ur den del vi ville ha.
Sedan fick vi i uppgift att hitta något konkret i den bild vi klippt ut och förstärka det genom att måla konturer och andra förstärkande effekter där. Min bild hade en gul zucchini, och sen tyckte jag att det fanns ett mauritiskt palmblad i ena kanten samt ett gammalt vhs-band. Jag gjorde sen en bild till av de rester som fanns kvar, denna gång ett överbelamrat efter-fest-bord med en partyhatt och ett sugrör.
Anna och det andra arket innan vi klippte itu dem.
Den gula zucchinin kan anas uppe i högra hörnet.
Resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar