Senaste inläggen

söndag 17 april 2011

Kurs i Vittring

Fler kursdeltagare.
Söndagen inleddes med teori i både Fjärr och Vittring, medan praktiken sedan började med Vittring.
Man har hunden på 10 meters håll, varpå tävlingsledaren lägger ut 6 pinnar, antingen i rad eller i cirkel med cirka 20 cm mellanrum. Under tiden får föraren vända sig om medan hunden får sitta kvar och titta på medan pinnarna läggs ut.
I lkl 3 är 5 pinnar orörda och 1 pinne får föraren vid starten så man kan vittra in den ordentligt, ha den i fickan osv. I Elit är 5 pinnar rörda av tävlingsledaren medan i pinne hålls av föraren i 5 sekunder. Ordningsföljden är olika mellan olika hundar men momenten fortgår hela tiden på samma plats och med samma formation (rad eller cirkel).
Hunden ska bara lyfta rätt pinne, annars blir det poängavdrag. (7 poäng i 3:an, 0 poäng i Elit)

Hunden ska bete sig så här:
  • Ha stadga
  • Ha hög aktivitet mot pinnarna
  • Ha hög koncentration för att söka av pinnarna
  • Hitta rätt pinne
  • Ha hög aktivitet tillbaka till föraren med rätt pinne utan att tugga

Börja så här:
Ha direkt kommando. Jag valde Pinnen.
Lägg ut pinnarna (gärna fler pinnar i början, typ 8 styck, de kan nu ligga lite huller om buller).
Välj en godissort som hunden gillar och kör nu alltid samma sort till denna träning. Jag valde köttbulle.
Längre fram, när man ska lägga på doft på pinnen använder man samma godisdoft (i mitt fall köttbulle).
Sätt hunden 10 meter ut.
Gå fram till pinnarna och lägg ut köttbullsbitar inne bland pinnarna (obs! inga bitar utanför).
Ställ dig invid pinnarna så du ser vad hunden gör.
Säg kommandot.

I mitt fall blev det åter ”problem” med stadgan och Lakrits rörde inte en fena när jag sade Pinnen. Jag sade därför Pinnen, varsågod! varpå han sprang fram och började nosa ivrigt efter godis. Han var inte på pinnarna (till skillnad från kelpievalpen, som började plocka pinnar så snart godiset var slut och matte inte var snabb nog), men när jag sade Bra! och kastade bollen som belöning så sprang han lite åt bollen, men vände tillbaka för att söka vidare efter mer godis bland pinnarna. Monika var där för att förhindra att han gav sig på pinnarna och jag blåste inkallning. För hög aktivitet, fick vi veta. Ja, att han gillar godis var ju ingen nyhet.
Nästa varv fick jag säga Pinnen två gånger samtidigt som jag pekade ner mot godiset och tittade ner och undvek att titta alls på honom. Nu rullade jag bollen istället för att kasta, men jag märkte att inte heller det var lika kul som godisletandet. Här är vi tillbaka i förra sommaren då godis smällde mycket högre än leksak, känner jag.
Så till försök tre sade jag att jag vill byta till godisburk. Monika tyckte det var en bra idé och jag gick och hämtade en pillerburk i plast jag hade liggande i ryggsäcken. Lakrits fick se när jag stoppade i godis i den. Jag tog både köttbulle och några hårda godisar, så det skulle skramla lite intressant om burken. Vi gjorde om, fortfarande med dubbelkommando och pekning, och nu blev det roligare att springa på belöningen. Jag hjälpte honom att öppna burken och hällde ut på marken och han fick på så sätt två godissök i samma övning. 
Här har vi alltså två utmaningar: att få honom att lära sig kommandot Pinnen och att gå ner i lagom aktivitet och bli noggrann vid godissökandet.
Det här bör man göra typ 100 skick på innan man går vidare.

  • Om man får plockproblem (vill ta alla pinnarna) lägger man ut en stopp-köttbulle framför raden/cirkeln. Man får också gå långsamt fram och länge använda godis mellan pinnarna. Hunden ska inte tänka pinne, utan doft.
  • Om man får problem med tugg kan man träna detta hemma i köket. Låt hunden ta upp pinnen från golvet och lämna av. Se till att upptaget görs i munnens framkant, så minimeras risken för tugg. Träna detta separat tills hunden plockar säkert utan att tugga.
  • Hunden ska ej ha öppen mun. Se till att hunden nosar runt bland pinnarna med stängd mun, annars blir det poängavdrag.


Hantering av pinnarna:

  • Om hunden inte har rört vid dem lägger man tillbaka dem för återanvändning.
  • Om hunden eller människa har rört vid pinnen används den inte mer. Ta till tändved!
  • Be brädgårdspersonalen använda handskar när de sågar till pinnarna.

När man plockat bort allt godis och bara har en pinne kvar med doft (insmetad köttbulle+ förarens hand) börjar man flytta sig tillbaka till förarens korrekta position invid hunden. Det är då bra att ha en medhjälpare som står vid pinnarna istället och ser vad hunden gör.
Därefter vill man ha en snabb inleverering: låt hunden springa förbi med pinnen, kasta en boll som belöning bakåt och strunta i om hunden släpper pinnen.

Skräckexempel: 1 vecka före SM började Monikas terv plocka pinnar. Ett gammalt problem som plötsligt återkom. Hennes lösning: hon tog bort all doft från pinnarna. Kvar låg 6 orörda pinnar. Hunden fick leta och leta och när den till slut gav upp – en jättebelöning! Sedan var problemet borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar