Senaste inläggen

onsdag 13 april 2011

Äng och skog

Idag sökte vi oss lite längre bort till en äng som gränsade till skogen. Jag gjorde en dirigering till en dummy inne i skogen som Lakrits var med och lade ut och skickade honom sedan dit utifrån ängen. Det gick bra, så vi gick in igen och lade dummien på samma plats en gång till. Den här gången utmanade jag honom lite för mycket genom att gå hela vägen över ängen och vända upp i nästa skogsbryn. Han sprang jättefint ut ungefär till därifrån vi startat förra gången, tittade på mig varpå jag chansade på ett Back. Jodå, han sprang ännu längre ut på backkommandot, men när han kom till skogsbrynet kom han av sig. Det blev helt enkelt för svårt. Han vände frivilligt och sprang hela vägen in till mig. Vi gick tillsammans tillbaka över ängen nästan till skogsbrynet och så skickade jag honom igen. Nu kom han ihåg var den fanns någonstans. Bara han får lite mer rutin kommer han att fixa det där som en dans, så bra såg det ut. Även om han inte lyckades idag kändes det kul att få nåt slags statuskoll på nuläget.
Sen gick vi bort till den sten jag skickat till några gånger nu, fast denna gång från ett helt nytt håll. Vi startade strax före en bred grusväg med tanken att jag sedan ska förlänga inifrån skogen, över grusvägen, bort till stenen. Från grusvägen till stenen var inga problem alls. Han är hela tiden med och ser när jag lägger ut. Någon gång har jag provat att distrahera honom med en kastad tennisboll vid sidan strax före skicket, men det bekommer honom inte. Inte ens att ha den lilla fläckiga hunden i oregerlig närhet bekommer honom. Han är fokuserad på uppgiften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar