Senaste inläggen

tisdag 19 april 2011

Cykelpromenad

Lakrits och jag tog en ny cykelpromenad i det strålande vädret. Han lunkar riktigt fint vid cykeln nu och jag har börjat säga Cykel istället för Nära för att få ett nytt kommando för högersidan. Vi råkade på Kaspers värsta fiende rottweilern, men med massvis av godis kunde jag mata Lakrits förbi den medan rottweilern drog och slet omkull sin matte för att komma fram till oss. Hon lyckades dock hålla fast honom. Där var jag glad att vi gick och inte cyklade ... och att vi inte hade Kasper med oss! När vi var förbi frågade jag bakåt hur det gått, men hon svarade inte. Vet inte om hon var för blockerad av ilska gentemot hunden, hon inte hörde eller om hon var arg på oss för att vi tog så god tid på oss att ta oss förbi. Men jag ville utnyttja träningsmöjligheten, elakt, va?
Vi promenerade samma runda som förra gången, och där har vi två lagom nerförsbackar där man kan rulla lite fint. Den här gången hade jag tagit Saras cykel istället eftersom den har tjejram och är lättare att kliva på och av om man behöver stoppa plötsligt. Lakrits är fortfarande inte riktigt med på noterna att öka takten, men nu fick jag upp honom till långsam trav iallafall, ca 7 km/h. Tog korta snuttar och stannade och belönade.
Han drar dock gärna utåt höger i nerförsbackarna, och det är svårt att hålla emot. Än så länge kör jag fortfarande med koppel i högerhanden, kopplat till selen, har inte blandat in springern än i ekvationen. Med springer blir högerdragande inte samma problem, men jag vill ju ändå att han lär sig att vi ska rakt fram (eller rättare sagt, att han ska följa cykelns riktning). Jag funderar nu på om jag kanske ska ha både sele och halsband en kort tid, för från selen känner han ju inte på samma sätt att jag vill mer åt vänster som han gör med ett tryck mot halsen. Använda dubbla koppel alltså, och använda halsbandskopplet bara i nerförsbackarna då jag vill öka uppmärksamheten på att följa cykeln och inte dra åt höger.
Själva promenerandet gick annars riktigt bra, inte så mycket nosförsök. Och så pausade vi i en talldunge där han fick lattja lite med en tennisboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar