Senaste inläggen

torsdag 30 september 2010

Lakrits har tränat platsliggning

Egentligen hade jag inte tid att träna en hund till när jag kom hem efter en heldag med Kasper, men jag fick för mig att ändå ta en snabbis till klubbens öppna träning.
Han var jättetyst och fin när vi började med att bara titta på, så jag tänkte att vi tränar väl lite annat än bara passivitet. Vi körde lite Fritt följ och frivilliga Sitt och Ligg. Sedan skulle jag backa och få honom att bara följa med – då erbjöd den gullungen frivilliga Läggande under gång (backandes då)! Det är något jag borde tränat med Kasper, men glömt ta tag i. Och så bara GÖR Lakrits det! Jag är mållös.
Så när alla ville göra Platsliggning sade jag att vi kan vara med (fast på vår nivå förstås). Jag fick ena flanken så att vi bara hade hund på ena sidan, och så stod jag kvar och matade godis under de tre minuterna. Och bortsett från ett uppsitt så låg han fint hela tiden. Och framför allt var han inte det minsta störd av de andra hundarna. Kändes kanon!
Jag avslutade med lite klossträning och musmatta. Den sista godisen bestämde jag skulle läggas i en godisskål för en Ut-dirigering. Och så går det förbi en hund och äter upp den ... Som tur var fick vi en korvbit av ett annat ekipage så jag kunde genomföra övningen. Avståndet kan ha varit kanske 8 meter och med andra hundar väldigt nära. Men han gjorde det så bra!
Avslutade med att bara stå och titta lite (ja, Agneta H kom och tittade på tänder också, fast då ålade han sig som en orm, det där måste vi träna mer). Han pep en aning, men när han väl tystnat gick vi till bilen och åkte hem. Bara en halvtimme, men en BRA halvtimme!

2 kommentarer:

  1. Hej, vad menar du med klossträning? Är det bakdelsförflyttningar du börjat med? Musmatta....target? Jag blir lätt stressad när jag ser hur duktiga ni är på att träna. Här håller vi fortfarande på med sitt/ligg...Anita och Acke

    SvaraRadera
  2. Hej Acke-brorsan!
    Jovisst handlar det om bakdelsförflyttningar. Det började jag med för länge sedan för att Lakrits hade så svårt att lära sig gå i våra trappor, han hade noll koll på bakdelen. Sök på klossträning så hittar du rätt mycket. Musmatta = target, javisst. Han tycker det är superkul att springa fram till den och trampa. :)
    Ni är ju duktiga på så mycket annat, som spår t.ex., så det jämnar nog ut sig. ;)

    SvaraRadera