Senaste inläggen

måndag 7 december 2009

Viltspårträning

Igår eftermiddags lade jag ett viltspår som vi gick i morse när det ljusnat. Liggetid ca 16 timmar. Hade egentligen velat ha lite kortare liggetid, men det är svårt nu med mörkret som faller tidigt och försvinner sent.

Spåret var rätt kort, en vanlig vinkel och en harlycka, två bloduppehåll. Vädret var kanske 3–4 plusgrader, regn tidigare i morse innan vi begav oss ut, knappt någon vind.

Kasper var okoncentrerad i början. Trots våra vanliga rutiner med spårsele och spårlina är det som att han vill ut och skutta var som helst i skogen, och inte alls nödvändigtvis följa spåret. På typ tredje eller fjärde försöket kom han dock rätt och började spåra. Fler gånger kommer han ur spår och vill sticka åt annat håll. Jag håller emot och väntar och så småningom kommer han tillbaka.

Vid harlyckan fick han problem, och jag fick visa på. Trots det hamnar han fel rätt snart. Jag trodde han skulle gena lite och lät honom hållas tills det blev uppenbart jättefel. Vi gick tillbaka till ett ställe där jag visste att det fanns blod och han fick starta om. Därefter gick han på egen hand, även om det skuttades lite hit och dit så tog han sig fram till skanken till sist där han belåtet började gnaga.

Jag vet inte vad jag ska tro. Det är som om jag har en helt annan hund i andra änden av snöret. Han gick ju kanonbra på försommaren, men efter semestern är det som att han inte har koncentrationen längre alls. Vi får fortsätta att träna den här typen av spår, varvat med några med kortare liggetid, tror jag, så får vi se var vi hamnar.

Det bästa med dagens träning var att jag snubblade över rejält med trattisar på tillbakavägen till bilen. I december! Dags att gå och rensa dem inför middagen.

6 kommentarer:

  1. Hmmm, det är inget fysiskt fel som stör honom, tonsiller? Ngt med nosen... det låter ju konstigt...
    Jag är ju lite tonsill-galen, men har ju sett så mycket av det, typiskt när de påverkas i arbetet att tonsillerna är fula

    SvaraRadera
  2. Kan inte råda vad det gäller spårandet, tyvärr...
    Läckert och underligt med trattisar två veckor innan jul!

    SvaraRadera
  3. Ninni: jag TROR inte det, men det är givetvis svårt att veta. Han sover mer än förut, men är å andra sidan hur pigg som helst när vi ska gå ut. Han sprang lös på en golfbana i helgen, och då rådde det inga ledsamheter, kan jag säga. Rena racerframfarten. Borde inte tonsiller märkas på allmäntillståndet också?

    Enzo: Visst är det? Stora var de också, typiskt såna som folk missat under hösten och bara stod stolta och väntade på mig... Goda var de dessutom.

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte om det kunde vara noskvalster kanske, det kan ju göra att de förlorar endel luktförmåga...
    De brukar liksom göra baksnorningar när de har det..
    Hoppas du hittar lösningen!

    SvaraRadera
  5. Jenny: noskvalstertanken har slagit mig, har kikat och kikat utan att se nåt. Han snörvlar inte alls heller. Inte för att det ger ett definitivt besked, men jag tror inte han har det.

    Och det är ju inte att han inte spårar, bara att han blir lättare distraherad. Kanske måste gå ner i svårighet (tid) och bygga upp det långsamt igen.

    SvaraRadera
  6. Hm nja, jag skulle nog leta rätt på en bra veterinär, beskriva problemet med spåret, tröttare mm och kika igenom honom.
    Tonsiller märks ibland på allmäntillståndet, men de kan ha det i flera år innan det upptäcks...
    men ofta märks det på att de blir sämre när de arbetar, de drar mer i kopplet, ovilliga att äta, eller harklar när de äter,

    SvaraRadera