Senaste inläggen

tisdag 3 april 2012

Tack snälla Jordbruksverket!

Tack snälla Jordbruksverket för att ni ändrat de krångliga rabiesreglerna!
Jag skulle ta Lakrits till veterinären för att komplettera kennelhostevaccinet inför vårens stundande prov och tävlingar. Så upptäckte jag av en slump att det stod att hans rabiesvaccin gått ut i november nångång. Va?!
Jag kollade genast Kaspers papper, för de vaccinerades samtidigt, förutom att Lakrits behövde två sprutor och Kasper bara en. Så några månader borde det diffa mellan hundarna, men inte mer. Nädå, i Kaspers pass stod det att vaccinet räckte till 2013, ungefär som jag väntat mig. Två års skillnad! Hade de skrivit fel i Lakrits pass? Eller skulle vi behöva göra om hela den besvärliga och dyra rabiesproceduren med antikroppskontroll och hela baletten?
Med hjärtat i halsgropen åkte jag alltså till veterinären med en hund och två pass för att reda ut det hela. Det visade sig att man vaccinerat med två olika vaccin då för ett och ett halvt år sedan, ett med längre hållbarhet för hunden som bara behövde påfyllnad, och ett kortare för den nya hunden eftersom detta vaccin bättre bildar antikroppar. Behövde jag alltså göra om allt?
Nä, Jordbruksverket har ändrat reglerna och man behöver nu inte ta om antikroppstestet, utan bara ta en tilläggsspruta precis som vanligt. Puh. Tack snälla Jordbruksverket för att ni lättat på de dumma reglerna som sade att man skulle minnas exakt datum på en spruta som togs för flera år sedan. I höstas hade jag liksom annat att tänka på än rabiessprutor...
Nu har även Lakrits fått en långtidsverkade antirabiesdos. Inte är hundarna synkade, och inte gick det att få automatiska påminnelser på just denna vaccintyp från veterinären som det går för andra vacciner, men i alla fall. Skönt att det fixade sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar