Senaste inläggen

torsdag 5 april 2012

Sista akvarellkursen

Måste ju lägga upp lite bilder från London, men innan jag hinner ta mig an dem kommer några mobiltagna bilder från sista akvarellkursen medan jag har processen något så när färsk i minnet. Läraren hade nämligen förhinder och dök upp först på slutet av lektionen (vi var satta att jobba på egen hand första stunden) och hann bara visa ett sätt att måla får, som vi aldrig hann testa själva. Därför fotade jag hennes alster underhand, så jag skulle minnas i efterhand hur man gjorde. Så här:
 Först en tidigare gjord målning av Marianne så vi skulle ha målet klart för oss.

 Närbild på denna målbild. Jag blir sugen på att prova, nu när jag lägger upp dem.
Får se om det kommer en jämförelsebild från mig så småningom ...  
 Marianne börjar på nya målningen med torr teknik.
Först duttar hon med svamp i olika nyanser, sen lägger hon på skugga på magarnas underkant.
 Hon blöter papperet runt om fårkropparna, lämnar dock vitt uppåt över fåren.
Lite färg i vattnet så det syns var hon blött någonstans.
 Efter att ha färgat bakgrundsmarken mera lägger hon på skuggor.
Här har staket, lite gräs och något träd tillkommit med penselskaftet.
Detta görs medan bakgrunden är blöt.
 När det torkat gör hon huvuden och ben.

Vi visade upp vad vi gjort tidigare under lektionen, och jag bad särskilt om konstruktiv kritik inför sommarens jobb på egen hand. Jag hade målat ett sommarlandskap med metspö och brygga. Jag fick två tips: 
  • vattencirkeln vid flötet: ta bort färg snarare än lägg på. 
  • speglingen av bryggan i vattnet ska falla rakt ned, inte göra en skugga som jag gjort. 

Det sista fattade jag inte först, tänkte på spegling och skugga mer eller mindre som synonymer, men då plockade hon fram detta underbart illustrativa kort som jag fotade av:

Det bruna är speglingen av fågeln, medan det gråblå är skuggan.
Två helt olika saker och de faller helt olika med identiskt ljus!

Slutligen vill jag rikta ett särskilt tack till Cypern för de snälla orden om mina enkla akvarellalster. Du vet vem du är! Jag ska lägga upp fler bilder på egna akvareller nu när kursen är slut, men det får bli nån gång framöver när jag har bättre med tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar