Senaste inläggen

lördag 2 oktober 2010

Stå med flyt

Hade en jobbig dag igår med datorinlämning i stan och försenad ankomst till klickertränarkursen som följd. Missade hela förmiddagspasset.
Å andra sidan fick jag ett värdefullt tips på hur jag ska börja om med Kaspers Stå för att få bort de där retliga små stegen han ofta tar. Han har slutat erbjuda Stå frivilligt och hans Hoppstå (som han erbjuder ofta) är så jäkla snabbt tills han sätter sig igen att jag inte hinner med att klicka förrän han redan satt sig.
Men när jag tog ett halvt steg bakåt (han sitter framför mig) och klickade när han reste sig för att följa efter så löste det sig! Nu ska detta halvsteg bort snabbt så det inte blir ett villkor för ställandet, utan användas enbart för att få igång honom.
Körde också vidare på gårdagens kontakttips och vi kom igång att träna mycket snabbare! Vi har kommit långt på att få på stimuluskontroll på Snujjen, och har egentligen bara diskrimeringen av frivilligt kontra kommando kvar att jobba på där.
Avslutningsvis hade jag på något sätt bort min viktiga blå mapp med ALLA kurspapper i. Den är inte kvar i lokalen, så antagligen har någon annan fått med sig den. Birgitta har iallafall erbjudit sig att kopiera upp papperen åt mig. Snälla hon! Annars vet jag ju inte ens vad vi ska jobba på fram till examensdags.

Så idag körde Kasper och jag vidare med Stå, och nu erbjuder han det med flyt på ett jättefint sätt. Jag är SÅ glad! Nu ska vi köra vidare på det ett tag och lägga på kommandot igen när det verkligen präntats in i hans lilla huvud att man inte ska steppa omkring.

När jag ändå hade detta moment i huvudet passade jag på att börja shejpa in Stå även hos Lakrits. Han är väldigt inriktad på att han ska åt vänster, in i utgångsställning, så de klick jag fått till på att han reser från sittande har ofta blivit lite sneda ståenden med rumpan åt vänster. Jag kanske borde flytta om belöningsplaceringen så han blir mer fokuserad snett åt vänster och därmed inte flyttar rumpan. Hmm.

Senare tränade jag frilliga Sitt under backande med Lakrits. Han är redan ganska duktig på det. Kul att se!

8 kommentarer:

  1. Vilken dag! Nu kan det bara bli bättre. Kul att ni kom på lösning på stå, det är inget lätt moment.

    SvaraRadera
  2. Ett bra sätt att få stadgan i ståendet, är att träna "omvänt lockande"/doggy-zen. Att föra godisbiten från hundens nos och hunden avstår och nästan lutar sig bakåt från godisen - tillbaka med handen och ge godisen, för att alla fyra tassarna stod stadigt i backen trots lockandet.

    SvaraRadera
  3. Nä, det är inget lätt moment. Jag upplever att Kasper har tyckt det varit lite diffust vad han egentloigen ska göra. Och jag har varit lite för sen att klicka.

    Nu är vi på god väg, han erbjuder det plötsligt frivilligt som nr 2. :)

    Annika, stadga under Stå är självklart också viktigt, ska träna det en del framöver. Mitt första fokus nu var att han skulle erbjuda det utan steppande, och att han ska kunna göra snabba frivilliga repetitioner av det. Det kan han nu. :) Så nästa steg blir mycket riktigt omvänt lockande, han ska stå som en staty. I rallyn ska jag ju kunna gå runt honom utan att han rör nån tass, så det här ska sitta bra. Snart ... ;)

    SvaraRadera
  4. Ett sätt att träna stående är att du själv sakta backar baklänges med Kasper frontad framför dig i rörelse mot dig. När ni gått så en stund så kommer han kanske att självmant stanna till (eftersom han till slut undrar vad ni håller på med...). Då blir det förstås belöning. Nästa gång du backar och han rör sig mot dig så kommer han förmodligen att erbjuda ställandet tidigare än förra gången o s v.

    Fast själv brukar jag förstås träna med ett gammalt hederligt snett-bakåt-bollkast...;) Blir ett väldigt tvärt stannande när det är klart och den lilla "hinten" (låtsaskastet) med handen är borttaget.

    SvaraRadera
  5. Så tränar vi frivilligt Sättande/Ställande/Läggande. :)

    SvaraRadera
  6. Om du ändå får steg emot dig (vid front) eller när Kasper är vid sidan, så kanske det beror på att du t ex ger honom en godis från handen till hans mun, och att han då hinner möta dig med ett steg framåt? Jag har nog kastat godisen/bollen bakåt över huvudet på hunden eller snett bakåt för att den inte ska få några tankar att möta mig. - Och sedan tränat stadgan genom att dra ut på det stillastående innan klartecken och godis-/bollkast. Fast nu verkade det ju som att du löst problemet ändå!

    SvaraRadera
  7. Skrev lite fel... Den "anonyma" är fortfarande jag, Annika. ;)

    SvaraRadera
  8. Har nog inte haft just det problemet, men ska absolut tänka på belöningsplaceringen där! Tack för tipset!

    SvaraRadera