Senaste inläggen

tisdag 18 augusti 2009

18 augusti

Det slog mig plötsligt att det är den 18 augusti idag. Det är en särskild dag här.

2003 flyttade vi in i detta hus just den 18 augusti. Och 2007 flyttade Kasper hit, just den 18 augusti. Det är ett roligt sammanträffande.



Har på mejl fått lite bra tips av Tina om burträning (hoppas det är ok att slänga in det här, kanske fler som är intresserade, och så får jag det lite samlat):



Angående burleken. Freddie tyckte det var pest med buren när jag höll på och stängde. Sen bytte jag taktik och lät burdörren vara öppen så han fick välja själv. I buren massa gott och sen komma ut och leka, ur buren, tråkig matte i tråkigt kök utan möjligheter att hitta på något kul. Det gjorde susen för oss. I början körde jag mycket omvänt lockande för att få honom att vara kvar i buren och fatta konceptet. Nu kan jag köra så här:
-Ställer mig brevid buren med F i koppel nära. Är helt passiv själv.
-Freddie går in, matar med gottigott
-Säger fri, F går ut, jag gör inget, F går in igen, jag säger fri igen och börjar leka
-Avslutar leken och blir tråkig, F går in igen, säger fri och kör ett lek/träningspass
-Blir passiv, F går in, ger godis, säger fri, leker, blir passiv
-F går in och får mat och paus i buren.

Jag tycker det här att F själv får välja ökar värdet. När han fattar det här kan jag stänga buren om han försöker gå ut under paus. Kasta gärna in godisar i buren på avstånd när ni pausar.




Just det där sista, med att kasta in godisar på avstånd, funkar inte så bra med vår bur som ser ut så här:



Då får man vara värsta prickskytten ... man får allt lov att gå förbi och slänga in något genom springorna om dörren är stängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar