Senaste inläggen

måndag 28 februari 2011

Spontanapportering

Måste ju berätta om Lakrits senaste bravad.
I morse var han lös en kort stund med släpande koppel för att få nosa lite fritt, och så skulle jag ta upp det igen för att fortsätta promenaden. Eftersom han stod en halv meter ifrån mig satte jag fram handflatan (typ target) för att han skulle komma intill mig så jag kunde ta kopplet. Han missuppfattade det och plockade istället upp sitt koppel och gav mig det i handen. Helt spontant! Jag bytte givetvis kopplet mot en godis.
Nu på lunchpromenaden provade jag medvetet två gånger samma sak. Höll fram handen och sade: ”Var är grejen?” Han tittar ner, får syn på kopplet, tar genast upp och lämnar över det. Nu när jag vet att han kan detta ska jag genast börja lära in detta med kommandot Kopplet. Himla smidigt, faktiskt!

4 kommentarer:

  1. - Duktig Lakrits!
    Det är jättesmidigt när hunden inte har någon förutfattad mening om vad som är en apport. Jag brukar lära mina hundar att plocka upp allt jag tar ut ur kökslådor o s v. En tidig kall vår när vi varit och tränat vatten och jag hade haft med mig täcken till väntande hund, så upptäckte jag att det glidit ur väskan på vägen tillbaka genom skogen till bilen. Skickade Alpha på "leta" och hon kom tillbaka efter ca 3 min (så det låg rätt långt bort) i full fart med täcket fladdrande efter sig i vinden. Gulligt! En annan gång fick hon uppdraget att leta efter visselpipan som sonen tappat i skogen, gick bra också. Allt som luktar människovittring kan vara en "leta"-apport. När jag är lat och inte tar med dummies på promenad brukar jag knyta ihop retrieverkopplen till knutar och lägga ut dessa som dir.apporter fast då har jag vanliga jaktsignaler. Bra med mindre vittring dessutom.

    SvaraRadera
  2. Ja, det verkar mycket praktiskt. Duktiga Alpha!
    Jag har provat lite med vispar, serveringsbestick och så. Gick rätt dåligt först, men när jag provade med smutsiga sådana gick det genast bättre. De blev lite intressantare då... Däremot kan de vara lite svåra att greppa, en del fipplande krävs.
    Men kommandot Kopplet börja sitta skapligt nu, riktigt skojigt.

    SvaraRadera
  3. Söt-Lakrits är ju en Smartie! Verkar finnas många godisar i den där pälsiga påsen! :o)

    SvaraRadera
  4. Ibland ramlar det ner små guldpengar i det där svarta lakritshuvudet... ;)

    SvaraRadera