Senaste inläggen

söndag 20 februari 2011

Lakrits och Back

Vi tog en tur i skogen idag och jag fick för mig att testa lite på "längre ut", för det har jag saknat ibland. Jag hade med en skål som jag lade godis i, visade honom detta, och sedan satte jag Lakrits några meter bort, gick ytterligare lika långt själv. Provade att göra låtsastjejkast med vänster hand samtidigt som jag sade Ut. Precis som Anita förvarnat kom Lakrits in till mig istället för att springa ut till skålen – men inte alls till nån ingångsposition utan kastade sig upp i famnen på mig. Husse lyckades fånga detta på bild.
Ett riktigt gigantskutt, medan jag fortfarande har tjejkasthanden uppe.
Jag gjorde om igen med samma resultat. Då sade husse något klokt: ”Jag tror att han tror du säger Bus och inte Ut.” Jepp. Så var det nog. Bättre än väntat att Bus fungerar så bra på distans. :) Men det var ju inte det vi skulle träna nu. Jag bytte alltså raskt ord. Jag förstår ju egentligen inte varför man ska snobba med engelska ord när vi har svenska, så jag gjorde en kompromiss: valde Back, fast med svenskt uttal. Tänk drickaback.

Och nu gick det snart bättre. Av någon anledning verkade han tycka högerhanden var tydligare än vänsterhanden, och det var enklare när han satt lite på tvären än rakt mittemot mig. Det tycker jag är helt okej så här i första skälvande inledningsträningen.

Här kommer en radda bilder där man ser hur han sitter mellan skål och mig och hur han springer åt rätt håll när jag ger kommando, jag ropar bra när han är nästan framme, han äter godiset och glatt kutar tillbaka till mig.









Sedan lämnade vi detta moment, promenerade närmare en och en halv timme, och när vi var tillbaka vid bilen fick jag för mig att prova igen. Nu klarade han Back-övningen på andra försöket. Riktigt duktigt av lillen, det nya hade fått ligga och mogna en stund.

6 kommentarer:

  1. Duktiga ni!Själva har vi inte hunnit testa detta än. Tack för bra tips!
    Vi har övat 'stå' inomhus idag.Fullt upp med LBK's lydnadstävling har det varit...pust.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar bilderna när Lacke kanonkula hänger om halsen på dig som en pälsboa (nåja men nästan). HELT underbara bilder!

    Nästa gång får husse ställa sig lite närmare så vi får fångat detta i närbild :-)

    SvaraRadera
  3. Att jag alls testade berodde på att jag plockade med skålen ut istället för en apport eller frisbee. Tänkte att träna nåt med stadga är bättre efter dessa tre dagar av aktivitet än att ge honom ännu mer action.
    Och så fick jag inspirationen till detta. Acke gör kanske inte alls så här, om du inte också har ordet Bus till honom?
    Läste att du varit på tävling idag, kul att det gick så bra! Stå är svårt, vi har tragglat lite med det av och till.

    SvaraRadera
  4. Inte så värst anonym: hehe, jag vet nog vem du är. Ta hit ditt eget zoom och testa, för all del! :D

    SvaraRadera
  5. :D
    Det är onekligen lockande! Om jag bara fick välja ett enda motiv så skulle hundar ligga bra till.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig attityd han har Lakrits. Kul att läsa om ert kursande också.Anita är en fantastisk "fröken".
    /Tina

    SvaraRadera