Senaste inläggen

måndag 18 januari 2010

Revidering

Efter att ha promenerat till en riktigt fin fågelskådarplats vid Krankesjön med dels gömsle och dels fågeltorn är jag nu benägen att revidera vilken fågelart vi såg häromsistens. Diverse pedagogiska affischer visar att lärkfalken hör till de migrerande fåglarna, men att vi istället kan ha sett den röda gladan, som finns här året om.

Också röd undertill, vilket är vårt främsta kännetecken så här i efterhand.
En trevlig promenad fick vi idag iallafall. det har fallit ett par cm snö och var tämligen vindstilla. Vi hade inte tänkt åka så långt som till Silvåkra, men kamouflageklädda militärpojkar med avfyrningsberedda k-pistar fick oss att köra lite längre bort. :) Både vi och Kasper gillade beslutet. Ingen kamera hade vi med oss, men platsen var så fin att vi kanske återvänder.

2 kommentarer:

  1. Jag är ingen hejare på rovfåglar, det var gräsligt många år sen jag läste ornitologi på biologlinjen. Men jag kände mig lite skeptisk till att det skulle vara en falk, i flock dessutom. De är väl ingen flockfågel? Eller minns jag helt fel? Hur som helst, glada känns mer troligt. Typiskt Skåne också, de finns knappt uppåt våra trakter. Något enstaka exemplar nedåt södra delarna av Uppland/Sörmland möjligen. Typisk slättlandspippi, om jag minns rätt. Åker man genom Tyskland/Frankrike så ser man hur många glador som helst. Häftig pippi, onekligen!
    Ha det gott, alla glada! :-)

    SvaraRadera
  2. Så bra att få lite mer bekräftelse på det! ;) Jag visste inte att någon rovfågel var flockfågel, faktiskt. Det var rätt mäktigt att se dem.

    SvaraRadera