Senaste inläggen

lördag 18 juli 2009

Viltspårning

Lade ett viltspår vid halv tolv. Det var då solsken och ca 24 grader, ingen nämnvärd vind.
Jag bestämde mig för att lägga ett ganska kort spår, både med tanke på värmen och att det var ett tag sen han spårade nu, så jag valde att göra det vi behöver öva mest på: två harlyckor och sedan skankslut. Terrängen var ganska risig, mest ganska torr grönmossa och mot slutet lite sankmark. Vid ett tillfälle korsade jag en stor stig som jag sedan tvingades gå över på tillbakavägen, så jag lade på minnet att hjälpa Kasper lite där att komma rätt, så han inte skulle ta mitt gångspår.

Vi gick spåret vid fem, dvs. en liggetid på 5,5 timmar. Vädret var fortfarande ungefär detsamma, även om jag hoppats att det skulle hinna svalna något.

Kasper var mycket ivrig när han fattade vad vi skulle göra, och gick på spåret direkt. Första harlyckan gick åt vänster och på grund av terrängen hade jag varit tvungen att gå lite snett på tillbakavägen, så den var inte idealiskt lagd. Kasper ringade runt lite och gick ut i harlyckan, men tog sedan upp rätt spår efter en liten stund.
Nästa harlycka låg efter vi korsat stigen och var lagd rakt fram, med spårfortsättningen åt vänster. Där gick han ner och vände, sen ville han gena lite genom sumpmarken. Jag såg på den gyttjiga marken att det inte var där jag gått, så jag hejdade honom. Kanske lite klantigt, för istället började han ringa runt som sjutton. Sen hade jag snitslat lite snålt på slutet så jag blev lite osäker exakt var jag gått, men Kasper var ivrig och grejade biffen. Han såg och var framme vid spårslutet långt innan jag fattat att han hittat rätt. ;)
Så här i efterhand tror jag han gått på spårslutet snabbare om jag inte hejdat honom vid det gyttjiga partiet. Får ta de varma goretexskorna nästa gång istället för vanliga gympa så jag kan hänga med i hans framfart. :D
Summa summarum är iallafall att han kan sina saker, och jag har goda förhoppningar om att det ska gå bra på öppet spår framöver. Planerna ser ut så här:
  • Träna med Bitte och labben Sunnie i Tullingeskogen i början av augusti
  • Gå rörligt prov öppen klass 8 augusti i Roslagen för samma domare som sist
  • Gå fast prov öppen klass i Nävekvarn 6 september (hoppas jag, är anmäld iallafall till SSRK)
Det viktiga är ju att det fasta provet går bra, för de går inte av stapeln så ofta. Håll tummar och tassar! Rörliga prov kan man alltid göra om, de är lättare att få till.

Grattis, förresten, till Benson som numera kan titulera sig viltspårchampion!

Kan berätta att det finns mycket fler mygg i skogen i år än förra året, att blåbären känns lite vattniga och att jag även idag hittade lite kantareller (den här gången hade jag dock rygga med hopvikbar svampkorg i). Jag såg dem inte när jag lade spåret, men nu fanns de där precis vid tredje snitseln. Lät snitseln hänga och plockade både den och svamparna på tillbakavägen. Lite gott tillskott till lördagsmiddagen...

1 kommentar:

  1. Hej Eva! Vad roligt att du gillade vad du läste. :) Törs nästan garantera att du kommit med om det inte varit folkstormning sedan i går! :) Syns den 15 aug.P.s hundform finns på facebook också. Mvh sabina, hundform

    SvaraRadera