Senaste inläggen

måndag 13 juli 2009

Luxemburg, Tyskland och Danmark

Vi gjorde bara ett kortare uppehåll i Luxemburg, lagom för att Kasper skulle få pinka in detta revir som sitt och vi få njuta av varsin kopp kaffe på fashionabelt hotell vid stortorget. Kasper låg fint under bordet.
I Tyskland hade vi sett ut Münster som lämplig övernattningsstad. En gammal universitetsstad som bombats sönder och samman under kriget och sen byggts upp igen i gammal stil. Mycket cykelvänlig var den, så vi cyklade 8 km i Kaspertakt. När han så trött dunkat i säng gick vi ut på restaurang utan hund för en gångs skull. Vi hamnade på en italiensk krog som var fullsmockad med folk och en servering som var urlusig. Vi hade ju inte så mycket annat för oss, så det var inte hela världen. Min stek var iallafall mycket bra, bättre än köttet i Frankrike, måste jag tillstå. Rolfs pasta var lite väl stabbig. Ölet var givetvis av högsta klass, jag drack en weissbier. Vi avslutade på en ölbar i närheten av Pinkus-bryggeriet och drack en mycket bra pils.
Hotellet låg i närheten och var av lite finare slag. Hund kostade 6 € extra. Därför hade jag höga förväntningar på hotellfrukosten och de infriades - en riktigt bra buffet med äggstanning och allt. Före frukost cyklade vi en halvmilalång parkrunda runt innerstan med Kasper så han skulle sova gott i bilen sen.
Det var en hel del vägarbeten på Autobahn, både runt Bremen och runt Hamburg. Vi hann ändå med färjan 14.15 och landade på Jennis gårdsplan runt halv fem. Vi hade nämligen fått veterinärhjälp av Jenni, uppfödare av dansk-svensk gårdshund, som råkade bo - turligt för oss - nära motorvägen mellan Rödby och Köpenhamn. Veterinären stängde fem, så vi kastade oss direkt i hennes bil och for iväg för stämplingsgodkännande av att jag gav Kasper en godisbit i form av avmaskningsmedel. När han så slukat den och vi fått papperen ifyllda och betalat 253 DKK för detta åkte vi tillbaka till Jenni och beundrade hennes småvalpar på 3,5 veckor. Ursöta, så klart!
Kasper fick leka med löptiken Kolle och vi blev bjudna på mycket god middag i den soliga och vackra trädgården. Tack snälla Jenni för allt!
Vi körde vidare över bron till Sverige och ankom min bror strax efter åtta. Lek med fyraåringen Linnéa och intensivt luktande efter katter fick avsluta Kaspers dag.