Senaste inläggen

fredag 30 november 2012

Föredrag om belöningar

Ikväll var det ett superintressant föredrag om belöningar. Det var så fullspäckat att det inte ens går att försöka sammanfatta det, man kan säga att det var klickerträning ner på minsta skruv- och mutternivå med beteendevetarstuk. Då förstår ni kanske ... eller inte.
Förhoppningsvis kommer det en pdf på hela föredraget. Det kan behövas, för vissa saker vill jag nog gå tillbaka till både en och två gånger. Jag träffade Terese och Tina där, så några har jag iallafall att bolla tankar och frågor med som säkert dyker upp när jag ska försöka att börja tillämpa det här i praktiken. Och oj, vad jag har tränat fel i alla år. :) (i synnerhet med Kasper)

Emelie Johnson Vegh och Eva Bertilsson har ett förflutet inom lydnad och agility,
men talade mycket generellt om belöningar.

Några hastigt nedtecknade stödord: (knappast till hjälp för nån annan än mig)

Antecedent Behavior Consequence (på engelska för att få initialerna ABC)
bort med skräpet
Förstärkningar av beteenden mellan klick,ta  fram belöning, ge belöning, avsluta belöning, nytt beteende
Vad är optimalt i denna situation? Framåt, godisficka?
Om man lägger belöningen precis när beteendet tar slut – eller lite före – blir det lättare ta bort förstärkaren.

Första belöningen: ngt bra så fort som möjligt, sen starta det man egentligen ska träna.

Om hunden tittar bort eller drar iväg när belöningen är slut:
ändra miljö, skynda med nästa kommando direkt efter belöningen.

I svårare miljö:
Två leksaker, lek. Tack ta den! Kan byta leksak utan sticka.

Belöning t transport t tex kissfläck, bur, filt.

En viktig sak de sade: utebliven belöning vid fel och utebliven belöning vid kedjning blir ju för hunden samma sak.

Tina har sammanfattat föredraget mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar