Senaste inläggen

torsdag 24 november 2011

Strawberry Fields

Idag strålade Annika, Mona och jag samman vid Strawberry Fields för att träna lite. Jag tyckte att dirigeringar vore bra att börja med, så vi gjorde fyrkanten. Förra gången gick ju spårat, synligt så bra för oss alla tre att vi ville testa spårat, osynligt nu. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att det blev alldeles för svårt för både Lakrits och Monas hund. För svår terräng, för långa avstånd. För Lakrits del fick jag eller Annika gå fram och visa. Han hade verkligen ingen susning vad jag ville annars. Bakläxa: backa bandet och kör fler fyrkanter med spårat, synligt innan jag testar osynligt igen, och då med kortare avstånd. Cheysie, däremot, grejade denna svårighet riktigt bra. Men så har hon allt övat detta mycket mer än de andra hundarna.
Vi övergick till markeringar och ställde oss på varsitt fält. Jag tog det bortersta, på andra sidan stora diket, och Annika det främre, medan Mona tog det högra, på andra sidan lilla diket. Jag började och valde en dubbelmarkering där Annika kastade först, sedan Mona. Jag skickade på den senast kastade och Lakrits sprang målmedvetet över. Men sedan blev det alltför mycket spring, och när han tog sig över diket in på Annikas fält kallade jag in. Mona kastade om och jag skickade på nytt. Han sprang fortfarande rätt stort, men just när jag kallade tillbaka honom igen sprang han rätt över den och plockade med den hem, fast han valde stigen och inte det genare diket.
Nu fick Annika kasta och trots det större diket var denna enklare att ta, och han var snabbt tillbaka.
De andra körde sina hundar, och jag kunde åter konstatera att jag kastar som en kratta. Det var ju ett tag sen, visserligen, men så illa och oberäkneligt får man bara inte kasta...
Sedan var det vår tur igen, och denna gång lät jag Mona kasta först, sedan Annika. Skickade på den sist kastade. Snabbt och effektivt in. Vi vände om och jag riktade honom noggrant innan jag skickade på den. Nu gick det mycket bättre även på det fältet. Han fick springa en del och söka, men han höll sig denna gång i området och sökte effektivt. Sen tillbaka längs stigen.
Tack för träningen, svårt men nyttigt!

2 kommentarer:

  1. Ett tips när det gäller fyrkanten är att först gå ett varv med synliga apporter och sen testa ett varv med droppade dummys på samma ställen utan att hunden ser det. Och avancera inte för snabbt, den är till för att tragglas. :-) På sikt märker man att den bygger en enorm säkerhet, så den är värd att slita med. Men byt terräng och miljö hela tiden och växla mellan långa och korta sidor.

    Märta

    SvaraRadera
  2. Tack, Märta! Jag börjar inse att detta måste tragglas... :) Man ska ju egentligen inte enligt metoden använda samma ruta två gånger, men du menar då under en övergångsfas från synligt till osynligt? För den övergången är svår att få till. Antar att det betyder att vi borde köra ett antal synliga till för att verkligen hjärntvätta in det i den lilla hundhjärnan.
    Låter ju bra att du är nöjd med denna övning. :)

    SvaraRadera