Senaste inläggen

måndag 20 september 2010

Stöveltramp, överenskommelse och Sveriges framtid

Jag tyckte det hördes otäcka stöveltramp bland pöbelropen ikväll när SD-ledaren valtalade. Blocklägren har gjort att det inte blir någon självskriven majoritetsregering. Det vore bra för Sverige om politikerna kunde hålla SD stången, och det görs inte med någon skakig minoritetsregering.

Det blir alltså spännande att se hur regeringsbildningen blir. Mina slantar ligger på att de blå gör en överenskommelse med MP där Maria Wetterstrand får posten som miljöminister. Det vore en välgärning inför framtiden. 

Jag tror nämligen att en stor del av orsaken till att SD nått sådant genomslag är att den svenska mångfalden av partier har krympt till två block liknande de har i USA eller England. Jag vet inte hur många gånger den här valrörelsen som jag läst eller hört folk säga att jag vet vilket block jag ska rösta på, men inte vilket parti. Det är i den suddigheten som SD har lyckats skina igenom och skapa sig en egen profil. En farlig profil. 

Bildar man nu en bred regering med fem partier så innebär det en brytning av gängse block, och vi får ett helt nytt öppet läge inför valet om fyra år. Då har inte SD en chans att få igenom sina frågor i riksdagen under den här mandatperioden, de tappar slagkraft och alla partier får en ny chans att profilera om sig till nästa val. Det tror jag vore bra för Sverige. 

3 kommentarer:

  1. Visst är det stöveltramp som vi hör, även om de försöker kamouflera sig med mockasiner...

    Förstår inte varför media så envist försökt tysta ner SD under valupptakten. Låt dem presentera sig och sina idéer, så alla officiellt kan förstå vilka kompletta nötter de är! Gå in på deras hemsida och läs deras valmanifest - man blir mörkrädd!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om din analys. Vi har inget att vinna på denna blockpolitik.

    SvaraRadera
  3. Tack, mina vänner!
    Mockasiner har du klart rätt i. ;)

    SvaraRadera