Senaste inläggen

torsdag 15 juli 2010

Morgonlek och cykling

Igår kväll lämnade jag en Kasper och en liten labbevalp i köket. I morse kom jag ner till en Kasper och en hoppig unghund. Gulp! Hur gick det till?
Det kändes och såg ut som om Lakrits vuxit minst en månad i ålder bara över natten. Är det för att han gått från 12 veckor till 12 och en dag? Helt plötsligt var han hoppig och skuttig och mer slyngelaktig i sina rörelser, inte det där lilla valpiga, om ni förstår skillnaden.
Jag vet inte om det var därför, men Kasper var måttligt road av att leka med skuttjerkan i hagen nu på morgonen. Eftersom vädret var rätt medgörligt, varmt och soligt men lite fläktande, bestämde jag mig för att låta Kasper få en cykeltur.
Men först måste ju hoppis få ut lite av sin energi. Vi gick ut på gräsmattan bara han och jag och de av honom utvalda leksakerna och så tränade vi lek. Det gick faktiskt över förväntan, tre leksaker av fyra lekte han med. Fotbollsgrejen var minst intressant idag. De mjuka gick bäst, och jag fick till riktiga gripanden och i princip lite dragkamp. Inte som med Kasper ännu, men stora steg framåt. Ingen godisbelöning, bara beröm och klapp efteråt. Efter detta tog vi en kort liten koppelpromenad. Idag blev det ganska många stopp för att han ville skynda snabbare än jag, men med hjälp av Stolpen får jag snabbt in honom rätt igen. Att gå fint vid promenad är nog inget jag får ta för givet, det kommer säkert att ändras allt eftersom han blir äldre och slyngligare. Ju mer vi tränat det dessförinnan, desto bättre grund har vi att stå på, känns det som.
Sedan fick Lakrits gå in och Kasper komma ut. Vi cyklade utmed sjön, en jättemysig tur som jag gärna förlängt lite om bara inte Lakrits väntat själv hemma. Men cirka tre km i skapligt tempo blev det.
Det blir nog varmt idag med, så detta var en bra start på morgonen.

2 kommentarer:

  1. Så kul att sitta och läsa din blogg, det är så mkt man känner igen!! Samtidigt slås man av hur olika de är fast de är syskon... Leia har hoppat som en tok från första dagen vi fick henne, och kampat också. Nåt som jag har lite ångest för, vet inte vad retrivermänniskor tycker om det;-). Men kul också att läsa dina träningstankar och om targetträning, nåt som jag har hållt på minimalt med!

    SvaraRadera
  2. Hoppandet fick jag nog av med Kasper, så det är jag glad att jag i princip sluppit med Lakrits.
    Kampande, däremot, skulle jag gärna ha lite mer av. Men det kommer nog, tror jag kan bygga upp det.
    Vad retrievermänniskor tycker om kampande kan jag bara ana. Själv tycker jag det kan vara en bra belöningsform. Men kanske inte i jaktträningen, det är möjligt att man får ta fram och utnyttja det i annan träning. Gissar att jaktträningen kan vara självbelönande, åtminstone när de kommit ordentligt igång med det. Men som sagt, jag är ju nybörjare inom det här, så jag kan ha fel. En sak är nog säker: vissa tycker nog kampande är helt ok, medan andra vill bannlysa det helt!
    Klickerträning är i vilket fall väldigt kul, kan rekommenderas.
    Vi syns snart, ska bli jättekul!

    SvaraRadera