Senaste inläggen

fredag 20 november 2009

Morgonpromenad

Ska börja med igårkväll då det regnade och marken var plaskblöt. Jag testade ett Ligg mitt på geggiga grusvägen, och ta mej sjutton, lade han sig inte ner direkt! Belöning med kastad leksak.

I morse njöt vi av att det var hela tio grader varmt. Vi mötte mellanschnauzern och den trista hussen som numera inte hälsar efter att jag ville träna hundmöte på mitt sätt och inte på hans (!). Sist vi möttes var schnauzern lös och kom fram medan Kasper var lugnt (kopplad) vid min sida. Jag minns att jag då skadeglatt noterade att schnauzern inte lydde deras inkallningskommando. :)

Även den här gången gick mötet bra. Jag såg Kaspers kropp stelna till när han fick syn på hunden lite längre upp på andra sidan vägen. Kände efter i godispåsen. I princip tom. Attans, jag som gärna vill skvallerträna varje chans jag får. Tog ut påsen ur ficken och fick genast Kaspers intresse riktat mot påsen istället för mot hunden. Jag vände omständligt och extra långsamt ut och in på den och lät honom vara med och nosa. Skakade ut ett par ynka smulor som han letade reda på på marken, och sen fick han nosa av påsfodret noggrant och hjälpa mig se att där inte fanns något mer. När vi hade klarat av denna ritual hade husse och hund hunnit passera. Kändes så bra att ha vänt detta möte till något positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar