Senaste inläggen

tisdag 6 september 2011

Simma efter båten och lite svampplockning vid Fiholm


Igårkväll träffade Kasper sin första igelkott. Ett litet stick på nosen för nyfiken hund blev det. Regnandet på kvällen höll i sig hela natten, men idag har vi haft en rätt solig dag, en del vind och mol mellan varven.
Jag öste båten och rodde ut med Kasper i fören. Lakrits ville ju hänga på, men visste inte hur, så han sprang ut till husse på bryggan. Jag bad Rolf att ta med honom till stranden och sen ropade jag på honom. Jovisst simmade han ut efter båten. Han simmar skapligt snabbt, så jag fick ro med ordentliga årtag. Det var ju inte meningen att vi skulle så långt, så jag började vända efter hundra meter eller så. Då hann Lakrits ifatt, båten gled och det blev lite läskigt när hunden försvcann utom synhåll under skrovet. Vågade inte ro förrän han syntes igen. Lakrits gjorde ett försök att ta sig upp i aktern, men när han inte lyckades började han istället simma in mot stranden. Då fick jag chans att vända båten utan fara, och sen ropade jag på honom. Han vände direkt mot mig och jag började ro. Sen kom jag på att jag hade en dummy i bakfickan på jackan, så jag kastade den som en markering och ropade Feldy. Den smidiga sälen bytte riktning igen och simmade rakt på apporten. Under tiden hann jag näsdtan tillbaka till bryggan och bad Rolf ropa till sig Lakrits på stranden för avlämning medan jag gled intill bryggan. Jag hann inte se, men tydligen fick han apporten i hand. Första försöket, inte illa! Inte så himla lätt att ro med simmande hund, krävs nog en del övning. Sen är båten kanske i största laget om man vill hålla på och dra ombord hunden via aktern och så.
Sen bytte vi och Rolf tog över båten med Kasper ombord. Jag och Lakrits ställde oss på strandkanten och tittade noga på de markeringar som kastades från båten. Lakrits plockade in alla utan någon som helst tvekan, oavsett om de låg rakt ut (linjetag) eller var dolda bakom vassen (markering). Avslutningsvis kastade Rolf på svåra sidan till vänster om bryggan och Lakrits tog utan minsta tvekan vägen under bryggan ut till den dolda apporten. Jag hann med att filma delar av skicket och man ser när han så småningom dyker upp samma väg under bryggan igen. Dessutom hade han visst glömt bort det läskiga slingerstället. Min duktiga pojke!
Efter lunch tog vi bilen till Fiholm. Vi tog en promenad på knappa 2 km med svampkorgen i beredskap. Det finns mycket skräpsvamp, men det verkade rätt renskrapat på finsvamp. Vi hittade fyra fina karljohan och en kantarell. Däremot hittade vi en liten bokskog. Har aldrig plockat svamp i bokskog förut, men här fanns många arter.
Lite senare tog jag bilen en bit upp i backen för att få riktigt bredband till några viktiga ärenden på Internet. Det passerade ett antal bilar som stirrade på mig där jag satt och surfade bakom ratten. Jag fick i alla fall uträttat det jag skulle, alltid något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar