Senaste inläggen

söndag 4 november 2007

Kasper i skogen

Idag tog vi en lång promenad i det fina vädret. Bland annat fick Kasper springa lös en stund i ett fint mosstensområde. Kika bara.

Nu när valpkursen är slut hoppas vi på att träffa Enzo lite mer. Och kanske gå promenad med brukshundsklubben. Vad är det nu Kasper behöver öva på primärt?

  • Han nosar fortfarande mycket på gräs och i skog, här behöver vi få upp huvudet och få honom mer intresserad av oss än av omgivningen.
  • Han har börjat att följa med mig okopplad, detta behöver tränas mycket mer. Hans position är inte super, men så länge han följer med är jag rätt nöjd än så länge.
  • Han är väl intresserad av hundar och människor, behöver mer träning i att inte alltid komma fram och hälsa/leka.
  • Han behöver lära sig Stå.

Tja, det räcker väl till att börja med.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin film! Så duktig han är! Jag tycker itne du ska hänga upp dig för mycket på det här med att han nosar, lär honom att när ni tränar, alltså när du gett ett kommando, så fokuserar han på det, annars är han fri att göra vad han vill. Det är alltså bara min åsikt, jag har ingen stark teori bakom att luta mig mot eller så, men att nosa är ju härligt. För Doris är det oftast inte något som hindrar vår träning, utom när det är kaninbajs hon hellre vill äta än lyssna på mig...
    Men däremot tycker jag det är jättebra att ni anstränger er så för att vara intressanta för Kasper! Jag tror att det här med att vara rolig och ha roligt med sin hund är nyckeln till en glad och lydig hund. jag har sett många hundägare som är mycket bra på att sätta gränser och markera, men hunden lyder ändå inte, kommer inte, för varför skulle den? Det lönar sig inte att komma, man får bara ett snäsigt kommando att sitta still eller nåt sånt.
    jag är ju långt ifrån hundproffs, bara skiver mina tankar!
    Ni är duktiga, synd ni bor så långt bort, annars kunde vi socialträna ihop nån gång!

    SvaraRadera
  2. Det knepiga med Kasper är att han gillar att nosa jämt. Även när vi egentligen ska träna...
    Men han är ju rätt liten än, och dofterna i världen är så många.
    Hade varit kul att träffas, men som sagt... det är ju en bit...

    SvaraRadera